سردار سید کمال هادیانفر اظهار کرد: طبق بررسیهایی که انجام دادهایم پنج سال پیش یک بازنگری در قوانین راهنمایی و رانندگی و جرایم مربوط به آن شده بود که البته این بازنگری کاملاً هم اثربخش بوده است؛ اما رفته رفته به دلایل مختلفی از جمله تورم جرایم دیگر در این برهه از زمان بازدارنده نیستند.
وی با بیان اینکه جریمه ۶۰ هزار تومانی الان دیگر معنایی ندارد و به هیچ عنوان بازدارنده نیست، گفت: افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی و اصلاح قوانین که مدنظر پلیس است قطعاً برای پیشگیری از برخی از تخلفات است و ربطی به درآمدزایی دولت و یا بخشهای دیگر ندارد.
هادیانفر ادامه داد: ردیف هزینهکرد جرایم راهنمایی و رانندگی مشخص است که در چه مواردی هزینه میشوند، به عنوان مثال بخشی از جرایم صرف فرهنگسازی ترافیکی و راهسازی میشود و بخشی دیگر به صندوق تأمین خسارات بدنی و بیمه واریز میشود تا در تصادفاتی که مقصر مشخص نمیشود به افراد پرداخت شود.
رئیس پلیس راهور با بیان اینکه ۲۵۰۰ راننده پرخطر عامل مرگ و میر ۱۵ هزار نفر و مجروحیت ۳۶۰ هزار نفر هستند، تصریح کرد: بر اساس تحلیلها و گزارشات و بررسی قوانین کشورهای دیگه دریافتهایم که افزایش جرایم و البته مجازاتهای جایگزین بازدارندگی بالایی در تصادفات دارند. وضعیت کشور ما نسبت به کشورهای دیگر در امر تصادفات بد و ناگوار است و به همین دلیل باید در کنار اقدامات دیگری که در زمینه کاهش جانباختگان تصادفات انجام میشود قوانین هم اصلاح شود.
وی با بیان اینکه پلیس راهور به دستگاههای مربوطه و مجلس شورای اسلامی برنامه برای افزایش جریمهها پیشنهاد داده است، گفت: افزایش جریمه برای این نیست که افراد بخواهند هزینه کنند یا بخواهیم از مردم پول بگیریم، بلکه این افزایش جریمهها برای پیشگیری از حوادث است.
هادیانفر ادامه داد: با وزارت دادگستری، وزارت راه و وزارت کشور در مورد افرادی که در تخلف کردن حرفهای شدن صحبت کردهایم و قرار است تا برایشان مجازاتهای جایگزین تعریف شود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه برای افرادی که بدون تخلف رانندگی میکنند قرار است سیاستهای تشویقی اعمال شود، گفت: در نظر داریم به ازای هر یک روزی که افراد بدون تخلف رانندگی میکنند برای آن ها امتیازی در نظر بگیریم و در پایان سال بر اساس آن امتیازها از میزان جرایم و بدهیهای این افراد کم کنیم.
نظر شما